zaterdag 11 mei 2013

Van Jurk tot Bruidstaart

Soms zie je een foto op internet, en dan krijg je meteen zin om taart te gaan maken. En dat had ik vandaag dus ook. Moet je dit geweldige jurkje zien!!....Op pinterest zie je kussentjes en servies, de mooiste baksels en plaksels, bloemen, kleuren en jurkjes. En die sla je op en daar kijk je nog eens naar. Daar ga ik nog eens iets mee doen, zeg je dan tegen jezelf. (Ik weet het...Ik heb ook een pinterest account. Hij is nog niet zo vol, maar er staan al genoeg to-do's tussen) Maar er komt vaak niet zoveel van...
Vandaag was anders. Gisterenavond stootte ik op dit jurkje en zag zo kraakhelder de taart die erbij hoorde.....EN de koekjes. Ik heb meteen mijn plannen aangepast en heb de dummie uit de kast getrokken. Tijdens mijn speeldagje heb ik ook een paar foto's gemaakt, zodat ik kan laten zien wat ik heb gedaan. Ik daag jullie uit om een pinterest foto te kiezen die jou inspireert en om daar een taart of koekjes (of beide) bij te maken! En als dat lukt, kom je dan hieronder vertellen hoe leuk het was?? EN waar ik hem kan bewonderen natuurlijk. 







De stekers voor de koekjes vandaag


Curly bloemen koekjes, zie hier de how-to voor gewone curly koekjes


Ik vond het zo leuk om ze uit te lijnen. 

Het was wel even spannend of de icing er niet af zou lopen, maar hij was dik genoeg! Ik heb geflood met stevige flood icing, als ik er een streep door trok, duurde het meer dan 10 seconden voor hij weer vlak was als een spiegel. 


Ook de gewone koekjes uitlijnen en even de hoekjes scherper maken met een speld. Ik vind een cocktailprikker nog best dik eigenlijk. Dit is een doodgewone knopspeld :)



Ook flooden! Mooi he zo'n spiegeltje, maar na een paar uurtjes was de bovenkant al goed hard!



Tijd voor het patroon! Je kunt nu een echte afbeelding overtrekken op bakpapier en de lijnen prikken in de icing zodat je weet hoe je straks moet spuiten. Ik heb de blaadjes een beetje op de gok gepikt, want ik vind bakpapier zo'n gedoe....Ach, beetje risico mag wel als je voor jezelf bakt ;) Voor een klant maak ik bijna altijd gebruik van hulptroepen....Met zwarte icing kun je je geen fouten permitteren. 


Nou heb ik ab-so-luut geen verstand van brush embroidery....Dit is een eigen interpretatie zullen we maar zeggen. Mijn eerste koekje en de laatste bloem op mijn taart zijn ook allebei heeeel anders. Ik zie dikke lijnen en compleet zwarte vlakken. Dus ik ben er nog niet, maar ik heb het geprobeerd. Even die lat naar beneden is af en toe best lekker. En ik heb ook geen tijd gehad om te koken vandaag...we zijn lekker naar de MC Donalds geweest....Hihihi. Maar goed, oefening baart kunst dus en lef doet leven... :)


Ik vind de koekjes dan ook leuk....maar nog niet spectaculair. Ik ga dit zeker nog eens doen! Ook als je er niet zo goed in bent ziet het er al superleuk uit! Het kost je wel een hoop tijd, maar je droogtijd is heerlijk kort. Na een klein half uurtje is je royal icing al hard. Je kunt dit op locatie makkelijk doen! (hahahaha...dat durf ik echt niet...met al die mensen die meekijken op je schouders....) (ondertussen denk ik hmmm....uitdaging...Als ik nou wat meer vertrouwen heb ik mijn spuittechnieken doe ik dat een keertje. Beetje filigree spuiten op locatie, uit het handje...Oeoeoeoh...dat zou stoer zijn he???)

Anyways, als laatste deed ik de taart. Het is een dummie met fondant bekleed. Dummie
afgesmeerd met gewone crisco, meer niet.
Fondant en icing zijn gekleurd met wilton kleuren, geel, licht roze en ivoor. (hele kleine beetjes toevoegen todat je lichte abrikooskleur krijgt)
uitlijn icing zit bommetje vol met zwarte kleurstof. ;) Maar ik zeg altijd maar, bruid en bruidegom moeten de hele dag (en nacht;)) toch nog stuiteren....Dus dan is een e-nummertje of 2 extra geen probleem toch? ;)
Alles met mate natuurlijk.

Ik moet toch eens aan de natuurlijke kleurstoffen...

Maar de taart....zucht....I love it....Maarja, met zo'n jurkje als inspiratie kan het ook niet misgaan toch? Nog een jaar en 1 maand en dan trouw ik zelf....Zou het zoiets worden??? 

Bruidstaart Abrikoos met sexy zwarte bloemen

Nog meer taartjes kijken?? Ik ben Zoe Clark fan...Ze zoekt stagiaires....




Follow on Bloglovin