woensdag 8 mei 2013

Introducing Curly Koekjes met How To

Een aantal van jullie kent mij van de Swirly Baroque workshops en taarten. Je weet wel, die taart met dat golvende randje? (Anders kun je ze hier zien) dus toen ik een maandje terug koekjes ging bakken was het een kwestie van tijd voor ik ging proberen om ook een swirly koekje te maken. Na wat gepuzzel is het me gelukt en hier volgt de how to! Omdat Swirly koekjes al bestaan kwam vriendlief met de naam "curly" koekjes. Prima naam dacht ik zo :) Ik hoop nog eens een curly koekje tegen te komen op het web! Laat je het weten als het gelukt is? 


How To Curly Cookies
En zo zien ze eruit als ze klaar zijn.



Wat heb je allemaal nodig?

Koekjesdeeg (hier staat mijn recept ) en extra bloem om uit te rollen

- Ronde koek uitstekers (glazen in de keukenkast werken ook prima!)

- Deegroller

- Grote bakbonen of gedroogde bonen (ik heb rode kidneybonen)
- Oven en bakplaat met bakpapier
- Koelkast 

how to taart blog
De koekjesuitsteker die ik gebruik, deegroller en bonen


how to koekjes bakken

Ik leg alvast een handje bonen op de bakplaat, die ik heb bekleed met bakpapier. Ik pak ook een kleiner uitsteekrondje. Die gaat me helpen om zo meteen de bonen in positie te leggen. 



Het grote rondje leg ik nu opzij. Daar gaan we zo deeg mee uitsteken.



En dan leg ik de bonen tegen het kleine rondje aan. Zo heb ik meteen een perfecte cirkel en mijn deegrondje valt zometeen precies op de helft van de bonen. Ik neem de uitsteker weg en plaats nu het deeg.


Zie je dat ze allemaal recht liggen en halverwege het deeg uitsteken? Omdat de boon glooiend is, wordt het golfje dat ook. Je hoeft het deeg niet aan te drukken. Het zal netjes om je bonen heen smelten. Toch is het goed om de bakplaat voor je ze in de oven zet een kwartiertje in de koelkast te plaatsen zodat de koekjes wel netjes hun vorm houden en mooi rond blijven. 



Zo zien ze er dan uit op de bakplaat. Ik kan er beduidend minder kwijt nu en het is ook wel even een klusje hoor :)

How to Curly Cookie


Maaaar als ze er dan uitkomen zijn ze ook prachtig! Nouja vind ik dan! :)
Wil je grotere koeken maken? Denk dan aan amandelen ipv bonen. Die zijn iets groter en zullen dus ook grotere golfjes maken. 
Je kunt voor kleine koekjes denken aan ongepofte maiskorrels.  

Als je bonen of mais hebt meegebakken kun je ze bewaren om nog eens te gebruiken, maar je kunt ze niet meer koken. Na een paar rondjes worden ze ook echt heel donker en dan gooi ik ze weg. Amandelen bak ik maar heeel even mee. Rauwe amandelen smaken overheerlijk als ze even geroosterd zijn....Mijn vriend was heel blij met deze nieuwe koekjesvorm haha. Mijn zoon trouwens ook...Tijd om eens wat tijd te investeren in een "gezonde variant" als koekjes....Havermout....misschien volkoren....Kom ik nog op terug! Maar tot die tijd zijn deze prima, zo voor af en toe dan he ;)


Je kunt de koekje nu opeten als je wilt of nog versieren met Royal icing. Voor deze post heb ik 3 verschillende flood versies gemaakt om even te laten zien. Ik zal ze snel afmaken en een linkje posten naar het resultaat!


Met een foodmarker heb ik een rondje getekend waar de golfjes ophielden. Je ziet dat ik deze niet helemaal netjes heb gebakken want de icing is een beetje ovaal...Maar echt op de mm nauwkeurig kun je deze koekjes niet bakken. Tenzij iemand voor mij een leuke siliconen mat verzint voor in de oven! ;) (hint hint) Dan zijn ze allemaal hetzelfde.

Hieronder nog even alle koekjes op een rijtje!



Ster flood, total flood en ronde flood.




Ik loop over dan de ideeën om deze koekjes te versieren en sta te trappelen...(klik maar hier) Dus mama....bij deze...je krijgt hoogstwaarschijnlijk koekjes! *grote grijns

Ik wens jullie bij deze een fijne moederdag, verwen ze maar eens goed!

Follow on Bloglovin


Zoete Groetjes
Karen Anne