vrijdag 24 mei 2013

Over Het Koekboek en mijn bijna mislukte koek missie

Het gaat niet altijd allemaal even smooth als je aan het bakken bent. Soms lijkt dat op internet wel zo. Als je een foto post, ben je meestal wel trots op het resultaat en wil je graag je baksel showen! Ik ook hoor, maar er zijn van die dagen bij.... En daar begint dit verhaal...


Wat een superleuk boek kreeg ik binnen een paar weken terug. Op aanraden van jullie kocht ik: Het Koekboek van Marielle de Vroome en werd meteen enthousiast. Vriendin Marleen was op bezoek met bijna jarige dochter Nova. En voor ik het wist...
had ik voorgesteld om de klas traktatie voor mijn rekening te nemen. 35 koekjes moesten het worden.
"Weet je het zeker Kaat?", vroeg Marleen.
"Tuuurlijk, geen probleem!" zei ik eigenwijs, maar vooral enthousiast. In mijn hoofd maakte ik een lijstje. (Bleek niet compleet) En bedacht ik hoeveel deeg ik moest maken. (Was te weinig)
De datum kwam dichterbij en ik begon te plannen voor de grote opdracht. Ik had natuurlijk al vaker koekjes gemaakt, maar niet zoveel tegelijk. En ik weet dat je als je iets nieuws doet, je er makkelijk dubbel zoveel tijd voor kunt rekenen. (Even 30 cupcakes opspuiten....half uurtje....(Uur dus)) Maar nog zat ik er zo gigantisch naast met mijn `berekening`.

Dus...Ik had 2 keer het deeg gemaakt voor koekjes, 2 keer mijn recept. Dat lag netjes op te stijven en koud te worden in de koelkast. Het was al ver opgesteven en plat, dus ik hoefde bijna niet meer uit te rollen. Ik besloot ook de dubbele hoeveelheid Royal Icing te maken. Dan had ik zeker genoeg....dacht ik...Ik zocht de leuke bloemuitsteker die hoorde bij deze leuke regenboog bloemen koekjes uit het koekboek. Eigenlijk hadden het lolly's moeten worden...Maar dat idee liet ik al gauw varen. Dat gingen we eerst maar eens uitproberen zonder deadline. Maar goed ik had dus mijn steker en vond ze best wel klein....Zal ik dan toch maar een maatje groter nemen? Ja dat is toch leuker he?? Ik hield de twee koekstekers omhoog naar Wim....
"Wat denk jij?? Zal ik deze doen of die andere grotere??"
"Ehh...." ,zei Wim..."ja weet ik niet".
"Als je deze kleinere zou krijgen, denk je dan..hmmmm...klein koekje....had best een maatje groter gemogen? Ja he....?" Wim probeerde nog te antwoorden, maar voordat hij zijn mond open kon doen was ik alweer naar de keuken met de grotere uitsteker.

Ik ging ijverig uitsteken...Hmm....37 stuks...precies. Dat is krap....Dan mogen er geen mislukken... Even voor jullie beeldvorming. Het is op dit moment maandagmiddag. Op dinsdagavond ga ik de koekjes in individuele zakjes afdroppen bij Marleen. Dat is nog iets meer dan 24 uur.... Tijd genoeg he? (nee)
Ik had een week terug in het boek zitten staren naar de zakjes die Marielle gebruikte voor de verpakking en bestelde de meest lijkende bij mijn verpakkingsleverancier. Het bleken gelukkig de goede. Maar goed, terug naar de maandagavond.

Tegen de tijd dat we dineren liggen de koekjes af te koelen op het rooster, en staat de royal icing gemixt te wachten in de kom, daar had ik maar 10 koekjes mee gedaan en het was 2 keer het recept met bijna een kilo poedersuiker, dus ik zou zeker genoeg hebben.... De kinderen gaan naar bed en ik maak me op voor een avondje spuiten. 37 koekjes, 7 kleuren icing. Alles staat klaar en ik verdeel de icing op het oog, eerlijk over de 7 bakjes. Nou waren die bakjes op het oog eigenlijk al niet zo vol. Maar ik troost me met de gedachte dat ik het altijd teveel inschat. Meestal heb ik de helft van de icing over in de spuitzak als ik klaar ben. Dus het zal nu niet anders zijn. Hoop ik.

Eerst het hartje spuiten met lichtgeel. Ik doe er eentje zonder omlijning en de rest met. Ik heb spuitmondje #2. Na een stuk of tien koekjes raakt mijn zakje een beetje leeg...Hmm....Ietsje minder dik flooden Kaat...Niks aan de hand. Alles lukt en ik ben klaar....Maar de icing zit niet zo mooi over de rand als bij marielle....Had dus veel dikker gemoeten.

Groen en geel waren de eerste blaadjes die ik maakte en dit koekje lag vooraan in de rij. Ik zie toch wel duidelijk verschil in netheid vergeleken bij de andere kleuren. Jij ook? Dat zijn de puntjes op de i. 
"Welterusten schat...succes!" En ik krijg een kus...Blijkbaar kijk ik hem verward aan, want hij verduidelijkt:
"Het is al tegen half elf en ik moet er weer op tijd uit."
Half elf???! Ik vloek inwendig. En een beetje uitwendig. Tijd om de turbo aan te zetten.
Ik neem kleurtje nummer 1 en ga gauw uitlijnen. Ook bij deze kleur kom ik eigenlijk tekort. Maar om om half elf nog extra icing te gaan draaien.....en te kleuren....en te wachten tot de icing op kleur is...Pfff...Dan had ik dat meteen moeten doen bij mijn eerste bezorgde kriebel aan het begin van de avond.
Ik kom aan bij het rood. Mooi rood. Diep rood. Dankjewel Koekboek voor de goede tips. Alles uitlijnen. Prima. En dan Flooden.....Hij is wel een beetje dik. Elk koekje dan maar een beetje schudden. Helpt...maar je kan duidelijk het verschil zien. Het is inmiddels na middernacht en besluit dat Marleen dat niet gaat zien. En ik zet mijn oogkleppen op. Het zei zo. We laten het los....We noemen het glooiing, hoort zo!

Bij het schudden raakte ik per ongeluk een stukje oranje....kapot gedeukt...En nee je kan dat niet alsnog opvullen...Kijk maar:.....Wanhoopsdaden in het midden van de nacht....

Zie oranje....je kan niet patchen met royal icing dus...
2 uur 's nachts. Klaaaaar!

Om twee uur ben ik klaar. Het resultaat varieert, van kan ermee door, tot mooi, tot schandalig dat die je nog serveert....Maar ik pak mijn hoge lat op, zeg wat sussende woordjes tegen mijn perfectionistische ik en leg de lat een stuk lager. Job zal over een uurtje of vier weer willen drinken aan de borst en Tijn is over 5 uurtjes weer wakker. Gelukkig gaat die naar de peuterspeelzaal. Ik leg de koekjes te drogen weg en ga lekker slapen. Om half 8 zit ik gesteven en gestreken beneden met mijn mannekes en check de koekjes...

Schrik.

Ze zijn allemaal zo gek gedroogd...met een deuk erin....Ik zoek het lelijkste koekje eruit en duw even op de icing...Hard, maar nog niet superhard....En ik moet ze nu eigenlijk langzaamaan al gaan verpakken in de speciaal bestelde zakjes....Maar dat kan niet als ze nog "nat" zijn van binnen, dan zal de icing smelten in het zakje. Hmmm...Tijd om te proeven.

Schrik, zachte niet knapperige koekjes...

Lichte paniek maakt zich van mij meester. Ik begin te denken waar je snel een leuke kindertraktatie kan vinden en bedenk me dat ik altijd nog cake-jes kan bakken.....Maar potjandrie dat wil ik niet! Eigenlijk had ik er ook nog een gezichtje op willen spuiten, met blozende wangetjes...Laten we ook los. lang leve foodmarkers, maar eerst dit probleem oplossen. Men neme het koekboek....JA! Er is een oplossing, drogen in de oven. Hoe je dat precies moet doen, staat in het boek natuurlijk ;)
Maar ik ga dapper aan de slag. En het werkt! icing droog, koekjes droog. Ik ben helemaaaal happy.
Even laten afkoelen en dan is het tijd om Tijn naar de peuterspeelzaal te brengen. Ik heb dus twee en een half uur de tijd om de koekjes in te pakken met een lintje en een labeltje. Tijd zat...(nietwaar)

Neem altijd tijd in acht voor terugslagen. In dit geval een lege kleurenprinter. Lieve buurvrouw, wil jij mijn labeltjes even uitprinten. Tuuurlijk, gelukkig, dus ik mag de bestandjes doorsturen. Duurt even voor de computer is opgestart.
"Hoe is het met Job?" vraagt ze als ik de printjes met Job op de arm kom ophalen. "Wat groeit ie hard he?? Welke maat heeft hij nu? Ja de tijd gaat rap!"
"Ja klopt", zeg ik, en ik kijk even op mijn horloge terwijl buurvrouw door babbelt over maat 74 die ze misschien nog heeft liggen....Nog anderhalf uur....
"Hier zijn de printjes, succes he!", en met een kus ben ik weer gauw terug naar mijn projectje. Daar liggen mijn koekjes....Maar ze zijn een beetje raar, met vlekken in de icing...donkere vlekken. Het vet van de boter is in de icing gelekt. Ow neee.....


Op internet leer ik dat je koekjes beter een dagje oud kunnen zijn, dan is de boter goed hard....Drogen in de oven zal ook niet echt hebben geholpen. Dit is onomkeerbaar. Dus snel accepteren en niet meer over praten...Ehm...nouja behalve hier dan ;) Ik zal hier nog eens uitgebreid onderzoek naar doen! Maar nu niet....Nu teken ik snel een glimlach en oogjes op de koekjes en schrijf Nova 6 Jaar.

Ik maak een klein stationnetje met lintjes, zakjes, labeltjes en koekjes...Hoe doe ik dit het snelst....Al gauw heb ik het ritme te pakken. Leuk eigenlijk! Maar best tijdrovend. Je moet dit natuurlijk ook oefenen dan word je er sneller in. Ondertussen is het bijna Tijn ophaal tijd. Ik stuur toch maar een klein berichtje naar opa en oma. Daar gaan we vanavond eten en aangezien het vlakbij Marleen is, wilde ik dan dus meteen even de koekjes af droppen. Ik had al gevraagd of ze eventueel Tijn uit school konden halen als ik nog druk zou zijn. Daar hadden ze gelukkig wel oren naar. Dus dat was geregeld.

De druk valt weg en ik maakte snel mijn mandje met koekjes af. Al met al: Superleuk natuurlijk. Al zijn er nog behoooorlijk wat aandachts puntjes...En als ik de uren tel dat ik bezig ben geweest met deze opdracht...Poeh....Dan zal ik toch een flink bedrag moeten rekenen om nog wat te verdienen. Dus we houden het nog even bij hobby en oefenen nog even door. Haha, het is net alsof ik stage loop in mijn eigen bedrijf.

En Nova was superblij! Daar doe je het voor ;)


Achteraf heb ik natuurlijk een hoop dingen geleerd. Wat een dag!


Hier zie je links zonder uitlijning en rechts met. Let ook eens op het linkse groene blaadje. Dat was de allereerste die ik spoot, met dus nog ruime icing. Die heeft geen deuk....En hij is ook nog haast-vrij mooi rond en netjes....

Tip 1) Reken echt ruim teveel koekjes deeg en icing. Ik had 3 keer de icing moeten maken en 3 keer het koekjesdeeg. Je kunt beter je deeg invriezen dan tekort komen. Icing blijft heel lang goed. Ik hou nou 2 weken aan voor ongekleurde icing van meringue poeder.

Tip 2) Na het bakken meteen luchtdicht in een koektrommel doen en per stuk versieren. NIET alle 37 koekjes de hele avond op tafel laten liggen terwijl het buiten met bakken naar beneden komt....Dat is vragen om zachte koekjes met al die luchtvochtigheid.

Tip 3) Stretch bij zulke grote projecten tussendoor even je schouders en nek. Want stiekem zit je in een houding die best intens is en ik had er gewoon spierpijn van....

Tip 4) Als je flood, doe het ruim. Dikke laag. De eerste koekjes hebben een paar blaadjes die wel mooi glad zijn opgedroogd, zonder deuk.

Tip 5) Experimenteren mag, maar is een beetje tricky als je een opdracht hebt..... Ga geen nieuw cakerecept uitproberen voor die leuke bruidstaart opdracht. Of in dit geval, ga geen lolly's maken als je niet precies weet hoe het moet....Gelukkig had ik die voor mezelf al afgesproken.



Dus dankjewel Marielle en het koekboek. Deze toch wel geslaagde missie was er een met hindernissen en lessen. Alles wat je moet weten over koekjes bakken staat in dit boek. Van recepten tot tools, van technieken tot troubleshooting. En natuurlijk een hele hoop koekjesprojecten. Koekjes in de jaargetijden, met kerst en pasen. Koekjes voor kindjes en knutselen in 3D. Je kan er uren mee bezig zijn, maar er zijn ook leuke korte projectjes voor een zondagmiddag met de kids. En natuurlijk, oefening baart kunst! Ik had dit boek eigenlijk moeten lezen VOORDAT ik mijn eerste koekje bakte. Dan had ik mooi kunnen leren van de fouten die Marielle ook ooit maakte...en ik dus ook. Dat had me zeker tijd gescheeld.

En je kan natuurlijk ook een van haar vast superleuke workshops volgen. Iemand hier ervaring met een van de workshops van Marielle van de koekenbakkers?? Nou ik hoor graag je reactie hieronder! Het staat hoog op mijn lijstje!

Zoete Groetjes,

Karen Anne :)