donderdag 9 mei 2013

Curly Koekjes, zwart wit, met hand geschilderde scrolls.



Na het posten van de how-to gisteren over hoe je de curly koekjes moet bakken, nu mijn eerste versierde  versie. Deze filligree heb ik uit de hand geschilderd. Dat vereist wat oefening, maar er zijn een aantal tips die je kunnen helpen..... 

Ik zal in de toekomst stap voor stap laten zien hoe je dat nou aanpakt. Ik had deze week helaas geen tijd voor foto's. Moederdag deadline en een vol bord met klusjes! Naast natuurlijk het feit dat ik hier een lief klein babytje heb die nogal wat aandacht eist :) Dus nog even geduld. Het staat op mijn lijstje! Komt goed. Voor nu hoop ik dat het je inspireert om zelf eens aan de slag te gaan. 


Curly Koekjes met filigree scrolls




Zo zagen de koekjes eruit voordat ik ze ging beschilderen. Ze zijn op 3 manieren gevuld
(flooded met Royal Icing.) Ster, totaal gevuld en ronde vorm. Die in het midden geeft natuurlijk een enorm palet om op te schilderen. Maar bij de andere twee vallen de curls wat meer op.

Wat heb je nodig?:
Curly koekjes (of gewone natuurlijk)
Wilton Dab-N-Color, black
Pure 96% alcohol geschikt voor consumptie
penseel # 1 of #0 ....tot #0000 werken goed.
Verf bakje 

Voor deze koekjes heb ik de Dab-n-color gebruikt van wilton. Eigenlijk is het stempelinkt. Het grote voordeel van deze inkt is dat het supersuperzwart is en lekker schildert. Beetje vettig en hoog glans. Er is alleen 1 mega nadeel....Het droogt niet.
En dat is natuurlijk niet acceptabel.

Dat moest ik oplossen. Ik heb 96% alcohol in huis geschikt voor consumptie en op 3 druppels inkt heb ik 1 druppel alcohol gebruikt. Goed mixen...het gaat een beetje klonteren, maar als je dan verft, droogt het wel. Je bent dan alleen de lak look kwijt. (zie je hoe hij glinstert....oooow mooi hoor!) (Ow well...)

Pas op, heb je toch teveel alcohol gebruikt dan wordt de verf te dun en dan lekt hij in je icing. Dat zie je meteen. Het ziet eruit als viltstift die je te lang op 1 plekje papier houdt.
Met een beetje geduld en een beetje oefening gaat het steeds en steeds sneller en mooier.

Ik heb deze week wat tijd geïnvesteerd in het beter leren kennen van mijn fototoestel
Ik heb een Nikon D80.
Nog in prima staat en ik gebruik hem ook alleen voor de taart en koekjes foto's.
Deze foto's zijn genomen in A stand op F4.5 met soms, als de zon even weg was. +1 overbelichting.
De laatste foto is gemaakt met een lens die ik even mocht lenen van de buurman. Het is, vergeef me als ik het niet helemaal goed zeg, een enkelvoudige lens. (je kan niet inzoomen) 50mm afstand, maar dan kan ik wel tot F1.8 En daarmee heb ik gespeeld. De laatste foto is niet helemaal 1.8, dan zie je alleen het middelste koekje een stukje scherp, maar de andere 2 zijn echt vaag vaag...Dus ik denk dat dit 2.8 is geweest. Ik ben wel overtuigd dat ik voorlopig genoeg heb aan mijn eigen lens. (wat zijn die dingen duuuur)
Ik vind het superleuk dat ik steeds beter mijn toestel begin te begrijpen. Nou de styling nog oefenen. Ja dat zijn ook vakken apart. Allebei. 


Bordje curly filigree koekjes

F4.5 met 30mm 1/60 


En terwijl je aan het leren bent, realiseer je je dat je eigenlijk nog maar weinig weet. Oefenen, oefenen, oefenen. Dus morgen weer! :) Hahahah.
Wil je iets vragen hierover, of heb je suggesties of opmerkingen, dan hoor ik het heel graag.
Morgen maak ik een cameo versie ;)

Fijne dag! Zoete Groetjes
Karen Anne