maandag 8 december 2014

Brandweerauto taart en een regenboog boter crème experiment

Brandweerauto taart en een regenboog botercreme experiment. En dat ging bijna goed. Ik kan wel merken dat ik er een tijdje uit ben geweest. Mijn twee kleine kindjes zijn allebei vlak na elkaar jarig, dus een goed plan om hun verjaardasfeesten te bundelen. Zondag was die dag. Opa’s en oma’s present, familie en vriendjes. Gezelligheid!

Brandweer auto taart van fondant


Vorig jaar had ik geen taarten kunnen maken voor mijn mannen,
dus dit jaar wilde ik heel graag aan de slag. Tijn was al weken mee aan het kijken op pinterest en de mooiste ontwerpen kwamen voorbij. Een spiderman taart, een taart met jungle beesten, een monstertaart, een knalroze hello kitty taart deed het ook goed bij mijn stoere 4-jarige knul. (Hij is nog niet officieel 5) Op het laatste moment werd
het een disco regenboog taart.Het resultaat was heel fleurig, maar ik liep tegen een paar belangrijke botercreme lessen aan, dus ik denk dat ik het de volgende keer beter kan. Bovendien is een taart afmaken op de ochtend van het feest niet de beste tijd, maarja Sinterklaas had al mijn voorbereid tijd in beslag genomen, dus mama maakte een compromis. Oefentaart dus. Dat betekent, teugels los voor mama, het hoeft niet perfect, probeer maar wat, experimenteer, en wees trots op het proces in plaats van het resultaat. (Dat laatste moet ik ook nog even oefenen….)



Regenboog botercreme taart met discodip



Dus…ik kijk helemaaaal niet naar dat gat onderin……en het feit dat hij helemaal bol staat aan de linkerkant……en dat de kleuren niet mooi doorlopen, en dat de crumbcoat en hier en daar onderdoor komt…..Ik heb gewerkt met een gevulde koude taart, en tegen de tijd dat alle kleuren op de taart stond en ik hem strak wilde trekken, was de botercreme al wat hard geworden…..Dus hij wilde niet meer meewerken…Dat moet dus anders….gaan we oefenen.
De botercreme had ik pastel gekleurd, maar na een half uurtje in de koelkast knalden de kleuren me tegemoet….Oja even vergeten dat het kleurproces flink doorwerkt en ik dus met deze felle regenboog eindigde. Je hebt dus niet veel nodig voor een felle regenboog. Dit zijn de basiskleuren van wilton, die je als een 8-pack kan kopen. Daarmee kun je eigenlijk zelf alle kleuren maken. Alleen paars en oranje heb ik zelf gemixt. De violet van wilton wil nogal eens grijs uitvallen, dus er zit 1 op 1 violet en roze doorgemixt. En dan krijg je een mooie pastel/paars…lila….Oranje is 2 delen geel en 1 deel rood. 
De 5 had ik vantevoren al gemaakt, maar ik was de prikkers vergeten…..Nou die kun je absoluut niet zien toch?……ahum….
Dit zijn de wilton rainbow sprinkels. Lekker en niet te hard. De kleuren komen niet helemaal overeen. Ze zijn wat lichter en er zit geen oranje bij, maar ze passen goed samen. Ik mocht van Tijn absoluut zijn naam niet op de taart verven….Maar dat had ik anders gedaan met spirit en zwarte plain dust van rainbow dust.

Dan de taart van Job! Mijn lieve kleine man die alweer 2 jaar is geworden. Wat gaat de tijd snel….

brandweerauto taart met vuur

Dit is een 15 cm taart van 10 cm hoog. Eigenlijk had het net als bij Tijn een 20 cm taart moeten zijn, maar er waren zoveel afzeggingen, dat ik maar een maatje kleiner heb gebakken. De gumpaste/fondant (50/50 mix) 2 had ik echter al gemaakt, waardoor hij dus een tikkeltje te groot is….De twee dus. Dus mocht het niet duidelijk zijn Job is 2! jaar geworden….De brandweer auto is het helemaal! Taaaaa tuuuuuuu taaaa tuuuuuuu….Dat was niet moeilijk kiezen dus. Wegens tijdgebrek kon ik niet helemaal maken wat er in mijn hoofd zat, dus ook deze krijgt nog een tweede kans. De mogelijkheden zijn ook wat kleiner op een 15 cm taart. De brandweerauto is voornamelijk van marsepein. Zeelandia 1:3. Zelf gekleurd met de wilton basiskleuren dus. De zwarte fondant is voorgekleurd van funcakes en de fondant op de taart is natuurlijk….Callebaut!
Als iemand iets wil vragen over deze taart, laat dan hieronder een berichtje achter en dan probeer ik zo snel mogelijk te helpen. Dan komen nu de drukke kerstweken, ik heb er zin in!
Deck the halls with fields of holly…Falalalalaaaa, la la la la. :)