zondag 27 september 2015

Moderne bruidstaart met klassieke style

Maar dan als speciale verjaardagstaart voor mama. Ze ging met pensioen en kreeg een echte mama-taart. In deze blog vertel ik hoe ik deze taart heb gemaakt en welke tools ik heb gebruikt. De taart is geïnspireerd op de kleuren van de woonkamer en de stijl van mijn mama. Ze is een echte dame. En zo ook haar taart! #detaartenzijnverhaal


bruidstaart als verjaardagstaart




Mijn mama gaf een feestje om haar pensioen te vieren, nouja meer een feest en ze nam het behoorlijk serieus! Op zaterdag was het feest en op dinsdag werkte ze voor het laatst. Meteen werd de planning gemaakt, er werden boodschappen gedaan, want mama maakte voor 50 man zelf een koud buffet. Wij houden van koken in onze familie en dit was echt iets voor haar. Maar ow ow wat een werk. Daarnaast nog een partytent opbouwen, catering spullen regelen zoals een tapje en servies en de woonkamer verbouwen zodat iedereen een plekje kon vinden waar ze gezellig konden staan.
Mijn vader werd ingezet waar nodig en deed zijn best om het hoge tempo van moeders bij te houden. De ochtend van het feest, mijn taart was toen al klaar, mocht ik even helpen met het opmaken van de schalen en het snijden van kaas en worst en dergelijke. Alles stond in no-time in de koelkast klaar voor het feest. Met tijd over.
Pet je af ouders. Het was een heel leuk feest. Ik en mijn schoonzusje hebben zoveel mogelijk geholpen om mijn mama een beetje vrij te houden, wat ze dankbaar toeliet en ze heeft heerlijk van haar feestje genoten. En wij van haar buffet....Sate, gehaktballen in rode saus, knoflookgarnalen, wraps met zalm en met pesto, kaasplank, visplank, quiches, rijstsalade, pastasalade, stokbrood met allemaal lekkere smeersels, vers fruit...Oja en taart natuurlijk!

Werkbeschrijving van de Taart


Bakken en vullen:

Voor de cake basis mijn vertrouwde recept
Voor de vulling Swiss Meringue Botercreme met gesmolten witte chocolade

Ik heb twee keer het recept van cake gebakken in 15 en 20 cm bakpannen.
Ik heb voor 750 gram boter SMB gemaakt. En er ik gok 250 gram chocolade doorheen gesmolten, maar dat heb ik uit de losse pols gedaan en niet gewogen.....

Dat is precies genoeg om te vullen en af te smeren.

Verder nog een pot eerlijke frambozen jam en 375 gram verse frambozen.






Over de buitenkant:

Ik heb gewerkt met callebaut fondant en de bloemen zijn van satin ice gumpaste.

Vantevoren:

Bloemen maken. Dat moet toch wel 24 uur vantevoren. Anders vallen ze zo om. De theeroos heb ik op draad gemaakt. Dat vond ik zo'n mooie roos en ik kon geen tutorial vinden, dus heb ik zelf een poging gedaan. Zonder speciale uitstekers. Wel heb ik een rose veiner gebruikt om de buitenste blaadjes een mooi geaderd rozenblad effect te creëren. Dan staat de roze dus ook een stukje mooier. Achteraf had ik de hartjes van de bloemen ook wat subtieler willen houden, maarja ik en dust zijn altijd zo enthousiast samen. Laat het even weten in een berichtje als je een tutorial zou willen van de theeroos want zonder foto's heeft een beschrijving niet zoveel zin vrees ik...

De witte rozen zijn  gemaakt op een cocktailprikker en net als die superhandige uitsteker bij Do heb ik de blaadjes gerold. (Do is Dominique en ze heeft een winkel: Thelittlecakeshop, met superleuke spullen die je vaak niet bij een doorsnee taartenwinkel vindt) Alleen moest ik ze wel allemaal een voor een uitsteken.  De blaadjes heb ik met een ball tool bewerkt om de randjes extra dun te krijgen zodat ze meer gaan lijken op echte bloemblaadjes. 5 op een rij, en vastrollen op een sate prikker.

De oranje "rozen" zijn bijna anjers. Het zijn supergefrillde (nieuw woord!) randjes die ik losjes om de flowerbuds heb geplakt. Deze bloem staat dus op draad. (de kleine oranje bloem trouwens niet. Die staat op een cocktailprikker. Kan vaker dan je denkt en is een stuk minder ingewikkeld dan bloemdraad en bijbehoren) Ik heb de oranje "roos"niet groter gemaakt omdat ik de theeroos al voldoende drama vond op de voorgrond.

De kleine bloemetjes op de witte bovenlaag zijn gemaakt van een kleine blossom plunger cutter en die dan een beetje opvouwen...Dit is zo'n stukje dat ik beter eens kan laten zien. Ik heb ze op laten drogen zodat ze hun vorm behielden toen ik ze op de taart plakte.

zelf bruidstaart maken


Op het moment van taart versieren zelf:


De parels komen uit de bekende blauwe first imperssions mold.

Met een veiner tools trok ik strepen op de taart, uit de losse pols. tot ik tevreden was. Sommige strepen zijn wat dieper dan anderen. Niet zo diep dat je door je fondant heen snijdt hoor.

Voor de zigzag strepen op de onderlaag was wat meer knutselwerk nodig. De strepen zijn een voor een uitgesneden en bewerkt met dust en een mesje om dit textuur effect te krijgen. Daarna op de taart plakken. Dit kan 1 voor 1, maar je kan ook een stuk bakpapier nemen, daar een aantal strepen op leggen als een puzzel. Nu kun je het papier in zijn geheel oppakken en de strepen in een keer tegen de taart aanleggen. Werkt wel lastig met schuivende botercrème, maar als je ganache gebruikt heb je een veel stabielere taartwand en kun je veel makkelijker recht plakken. Ik wilde niet de taart eerst bekleden om er vervolgens NOG een laag fondant overheen te doen...Dat zou wel erg zoet worden...



En zo komt er een einde aan dit taartverhaal. Maar niet getreurd, er komen vast nog meer educatieve taartverhalen in de nabije toekomst. Stay tuned en volg me via facebook of bloglovin ;)

Zoete Groetjes