dinsdag 28 mei 2013

Frosty sheets voor bedrijfstaart


Frosty sheets. Compleet nieuw voor me. Maar voor deze opdracht onmisbaar. Dit logo kon ik echt niet zoveel keren schilderen, of stempelen. Dus na even te hebben gegoogled, plaatste ik een oproepje op facebook voor advies. Ik had verschillende opties, maar de meesten waren het toch wel eens dat frosty sheets fijn zijn voor op een toef. Deze kon je zo op de toef plakken als je wilde. Dat heb ik niet gedaan. Ik koos samen met de klant voor een marsepeinen laagje eronder. Toch ook een beetje voor de smaak. :)
Het waren in totaal 70 cupcakes. In de smaken, framboos witte chocolade, mango vanille en kokos lime.
Alles home made en ik zal snel eens wat recepten gaan posten....Ik vergeet altijd foto's te maken als ik aan het bakken ben. Het proces zelf bedoel ik....Maar dat komt goed!
Voor nu gaan we een paar stappen terug. 



Ik heb besteld bij Sonja van Spullenvoorjetaart:

  • 100 cupcake caisses, donker blauw, maar ze hebben nog veel meer kleuren natuurlijk. ....
  • Mooie zilveren cupcake dozen, per 12 cupcakes.
  • 1 kilo marsepein. (2 pounds)  (Ik werk voor taart voornamelijk met fondant) 
  • 2 geprinte frosty sheets met bedrijfslogo. 



Om de frosty sheets voor te bereiden heb je nodig:
marsepein
snijmat, rolmat, roller en poedersuiker
water en kwast
pizzasnijder.


Eerst rol je een dunne laag van ongeveer 2 mm uit op je snijblad.
Gebruik genoeg suiker onder de plak, zodat je de plak marsepein straks vrij kan bewegen. Zo vervormen je logo's niet als je ze wilt oppakken. Check ook elke keer of er niet nog meer suiker onder moet.  
 


Je legt de frosty sheet er in zijn geheel op. Die is ook ongeveer 2 mm dik. En zal uit zichzelf nagenoeg niet plakken, tenzij je marsepein plakkerig is. Je kunt de sheet al wel plakken hoor, maar dan verbruik je iets meer marsepein, dus in het kader van efficiënt ingrediënt gebruik, snij ik de lap eerst op maat voordat ik de sheet erop plak. 


Kijk maar! Hier kan ik de restjes marsepein weer opnieuw gebruiken. Ik moest dit twee keer doen en ik "redde" daarmee dik 200 gram....Dat is de moeite waard! 


De plak marsepein. 


En nu met een licht vochtige kwast natmaken totdat er overal een minilaagje water zit.
LET OP er mogen geen druppeltjes meer te zien zijn.
Teveel water kan vlekken veroorzaken op je frosty sheet en dan gaat de inkt doorlopen.
Als je klaar bent met kwasten leg je hem neer en tel je tot tien. Geef de marsepein en het water even de tijd om te mengen en dan plakt het geheel straks veel beter aan elkaar. 


Voor het mooiste resultaat leg je eerst het midden van de sheet weg en veeg je naar buiten toe de rest van de sheet strak. Er zullen niet snel rimpels in komen want daar is het materiaal te dik voor, maar op deze manier gaat het zeker goed en strak! 


Dan is het nu tijd om de sheets met je scherpe pizza snijder in repen te snijden. Ik heb het uit de losse hand gedaan. Met beleid, maar je kunt ook een ijzeren lineaal gebruiken als je die hebt. En een scherp mes voldoet ook. Maar wel de snij randen schoon met een vochtige doek tussendoor. Suikerresten die aan je mes blijven kleven zorgen ervoor dat je marsepein blijft kleven en uitrekken. Dat wil je natuurlijk niet.



Nu blijven alleen nog de individuele frosty sheetjes over. Aaahhh....Cute :)


Mijn oppervlak is nog steeds goed gedust met suiker. Hier laat ik de logo's een paar uur drogen aan de lucht. De marsepein wordt dan iets steviger en de logo's houden dan mooi hun vorm op de botercrème toef dadelijk.



 En dan zijn ze klaar. Bezorgen maar! De classic toef doet het altijd goed....Ik zit me hier toch verlekkerd naar de foto te staren....

Ik was best onzeker over deze, voor mij, nieuwe sheets.  Dus ik hoop dat de drempel om ze eens te proberen lager wordt door deze blogpost. Het is qua logo's op taart natuurlijk een uitkomst! De cakejes zijn handgemaakt, de toef ook, en door deze snelle versiering zijn ze heel toegankelijk voor bedrijfsfeesten...
Je snapt dat het een hele andere offerte was geworden als ik 70 handgemaakte kleine fietsen had moeten boetseren haha! Maar toch.... Daar ligt mijn passie. Ik ben blij dat ik het een keer heb gedaan. En als het weer een keer toepasselijk is, bestel ik de sheets zeker weer!

En zo sluit ik dit hoofdstukje zeer tevreden af! Heb jij wel eens frosty sheets gebruikt?? En waar heb je ze gekocht? Of heb je misschien zelf een foodprinter? Is het de investering waard?

Ik heb een leuke bestelling voor donderdag....iets heeeeeel anders.... Hoop dat ik mooie foto's kan maken!

Follow on Bloglovin

Zoete Groetjes! 

Karen Anne