maandag 15 april 2013

Restjes icing opmaken, kersenbloesem koekjes

Maar is de icing na een dag in de koelkast nog wel hetzelfde en kan je er nog goed mee spuiten? Daar zijn de meningen over verdeeld. En hoe zit het dan met 3 dagen?
Je kunt heel veel lezen over icing op internet en daarmee kom je ook ontzettend veel meningen tegen. Het beste leer je denk ik nog uit eigen ervaring. Dus gewoon doen. En voor mij kwamen daar de volgende lessen uit.


De roze icing is enigszins gemarmerd doordat de icing al aan het afbreken was
  • Gekleurde icing gaat na een tijdje de kleur loslaten. En er komt dan een donkerder waterig laagje op met kleur. Dit was al na 2 uurtjes oefenen. Dus eigenlijk moet je de icing dan weer even opnieuw opkloppen. Je ziet nu dat mijn roze achtergrond een tikkeltje gemarmerd is....En dat was dus niet de bedoeling....Maar wel cool hoor. De volgende dag zag je dat waterige nog beter in de icing. Ik heb het gekleurd en al in mijn mixer gedaan en dat maakte hem weer stevig. Je kunt altijd nog wat poedersuiker toevoegen om de icing weer dikker te maken, wel even zeven en let erop dat er geen opgedroogde stukjes icing van de vorige dag in de royal icing komt.


Kersenbloesem koekje
  • Ik had de icing al verdund tot 7 seconden, en door het waterige effect na een uurtje spuiten gingen de felle kleuren een beetje lopen. De blauwe kersenbloesem tak is een beetje gelekt en heeft samen met de donker roze achtergrond een paars streepje achtergelaten. Ook niet de bedoeling, maar best wel cool dus...Zou een heel leuk effect kunnen zijn om expres eens te maken. ....To be continued dus.

  • Vers eiwit icing is minder betrouwbaar dan meringue poeder icing. Maar dat is mijn bevinding. Geen feit! Ik maakte eigenlijk altijd mijn icing met verse eiwitten. Maar na onderzoek op internet las ik toch dat het met meringue poeder als basis wat stabieler is. Dus dat wilde ik wel eens proberen. Het duurde veel langer voor de icing weer wat slapper werd EN het hielp me met de houdbaarheid. Alles wat ik vers maak, is voor mijn gevoel nog 3 dagen goed in de koelkast. Nou gaat dat niet altijd op. Zeker niet als je ingrediënten gebruikt zoals suiker. Dat verlengt de houdbaarheid. Ik vertrouw op mijn neus en mond. Altijd even ruiken en proeven. Maar door de meringuepoeder ipv verse eiwitten zou ik het rustig een dag of 4 laten staan in de koelkast. Daarnaast geef ik het rustig aan zwangere vrouwen en oudere mensen. Al kun je salmonella ook ontwijken door te werken met gepasteuriseerd eiwit. Edit: inmiddels weet ik dat je de icing tot een maand in de koelkast kan bewaren. 
Ik ben ook nog druk aan het leren hoe de icing zich gedraagt op het koekje. En wat voor stoere decoratie technieken ik erop los kan laten. 

Ik heb nog niet zolang geleden leren fotograferen, dus ik kan mooi oefenen zo. En met een peuter en een baby in huis zijn dit soort kleinere projectjes natuurlijk superleuk om te doen. Budha mocht ook nog even op de foto :)


Meer lezen? Sweetopia heeft er natuurlijk over geschreven en Eddie Spence is de master met het boek. Dat is een van mijn beste investeringen geweest. Ik leer elke keer als ik het opensla weer iets nieuws. Ik heb begrepen dat het uitverkocht is bij Bol.com, maar misschien kun jij het nog wel ergens vinden.
Wat is jouw favoriete taart/koekjes boek???