zaterdag 27 april 2013

Koekjes versier ideeen voor Koningsdag


Over een weekje wordt Prins Willem-Alexander onze nieuwe koning en dat moet gevierd worden! Nederland kleurt overal rood wit blauw met Oranje en ik kon natuurlijk niet achterblijven. Kijk maar eens naar deze bonte verzameling Hollandse feestkoekjes! De tulp, de Nederlandse vlag en de leeuw van oranje konden niet uitblijven!








De tulp heb ik uit de hand getekend, maar de leeuw was iets te moeilijk om helemaal uit mijn hoofd te doen. Daar zijn gelukkig trucjes en handige maniertjes voor. De allermakkelijkste zou zijn om het patroon op het koekje te tekenen met behulp van de kopykake projector....Die staat dan nu ook hoog op mijn verlanglijstje, maar tot die tijd maak ik gebruik van een leuke app voor op mijn samsung. Artist's eye.
Deze link laat zien hoe hij werkt op een tablet, maar ik heb het met mijn samsung telefoon gedaan. Het was even een gedoe, maar wel de moeite waard, want ik was zo klaar!



Eerst heb ik de leeuw overgetrokken en van de tekening een foto gemaakt zodat ik mooie zwarte lijnen had. Als je daarna de foto opent in de app artist's eye, kun je door je scherm heen het patroon op je koekje zien. Ik zal er een volgende keer een foto van maken.

Royal icing kleuren: Wit, rood, blauw, oranje, ivoor. Ik heb de gels van wilton gebruikt



Eerst heb de groene blaadjes gedaan met 16 seconden icing zonder uitlijnen. Daarna de oranje tulpen ook zonder uitlijnen in 3 fasen waarbij tussen elke fase minstens een kwartier zat. Het grootste blaadje op het laatst ;)
De vlag kleur voor kleur. Eerst de middelste. Die heb ik best breed opgezet omdat de andere kleuren er een beetje overheen vallen en wat wegnemen van de breedte. Anders hou je een dun wit streepje over.
Weer had ik niet uitgelijnd. Ging prima, maar bij de buitenste zou ik het wel doen....Hier en daar sijpelde mijn blauwe icing erlangs....oeps..
De Leeuw kostte nog het meeste tijd. Eerst ivoor, daarna oranje uilijnen, daarna oranje vullen, daarna wit vullen,(poeh) (snap je hem nog?) ik heb wel uitgelijnd, maar onmiddellijk gevuld erna, want ik wilde proberen een vlak wit geheel te krijgen.



En dan de andere kleuren toevoegen. Hier hebben de hartjes ook hun parel randje al. Die krijgen nog een mooie gouden glans!


Nog even drogen....


Hier zie je de tulp voordat ik met gouddust de parels heb geschilderd.

Oooooowww Sinaasappel kruiden koekjes! Jum!

De leeuw heeft nog wat puntjes op de i gekregen met een bruine foodmarker. De ogen zijn van zwarte royal icing.

-->


Fijne troonswisseling allemaal en een fijne laatste koninginnedag en een fijne eerste koningsdag!
Ik hoop dat jullie ze leuk vinden. Laat je een berichtje achter?
Je kan me ook vinden op facebook , twitter en pinterest

Veel bakplezier! Tot de volgende keer ;)