maandag 22 april 2013

Volvo auto koekjes how to, Baby let's cruise!


Waar te beginnen als je auto koekjes wilt maken?
Dit koekje is voor alle papa's, en dan vooral die van mij. Al sinds de jaren 90 verliefd op het model Volvo 850. We hebben jaren een bordeaux rode gehad. En sinds deze maand heeft hij dan eindelijk een grijze station versie. Na wat voorzichtig gefreubel durfde ik wel een een wat groter koekjes project aan.  Dus toen zijn verjaardag om de hoek kwam, nam ik pen en papier en ging mijn koekjes plannen.


Zie je de metallic coating gemaakt van lusterdust??



Stap 1 is natuurlijk een goede uitsteker vinden en die vond ik bij Printmeneer in zijn Etsy-shop.

Koekjesdeeg lag op te stijven in de koelkast. Maar voordat ik kon beginnen wilde ik een ijst maken van alle dingen die ik nog nodig had. Want dit zijn een hoop kleurtjes en het is toch allemaal wat anders en uitgebreider dan een ronde vorm flooden.





Stap 2: Het kleuren van de icing, allemaal 15-20 seconden voor uitlijnen en flooden tegelijkertijd. (lekker makkelijk...anders moest ik 2 keer zoveel icing bags maken.....2 van elke kleur....doen we dus niet)

 - wit
- rood
- zwart
- lichtgrijs
- donkergrijs

Zwart had ik nog over van wat bloemenkoekjes (komt gauw een post van aan)
En het lichtroze was voor hartjes bedoeld, waar uiteindelijk niks meer van kwam omdat deze auto's letterlijk de hele dag in beslag namen...
Goed. 4 kleuren icing dus. Mix mix mix, verdun verdun verdun, tellen......ja 12 seconden. Goed genoeg..(was het dus niet) (kom ik op terug)


Stap 3

Met een foodpen heb ik eerst de uitlijning getekend zodat ik een beetje wist waar ik mijn lijnen wilde hebben.
TIP: zet je lijnen niet TE dicht op de rand....Anders zie je ze nog als de icing erop zit, dan piepen ze eronderuit....Niet zo mooi....Lesje geleerd


Die grijze bumperstreep had helemaal geen zin...Die flood je zometeen
Stap 4 wordt vrees ik een beetje ingewikkeld, want halverwege deze auto, gaat de how -to verder met de rode auto....Typisch iets voor mij, het werd te spannend, dus ik vergat een paar stappen op de foto te zetten.  Maar in principe gaat het bij deze rode auto net zo mis als bij de grijze hoor :) Dus je mist niks. Ik zei al dat ik nog een lange weg te gaan had....maar goed, bewapend met het motto: "van fouten leert men" gaan we weer verder met de How-To. Hieronder zie je de uitlijning van de auto. Ik kan je al meteen vertellen dat het niet zo goed ging met de ramen. Zie je dat ik die heb uitgelijnd met de vulkleur van de auto(lichtgrijs). Dat betekent dat ik nog maar een piepklein raampje over hou zo meteen. Lijn de ramen dus uit met donkergrijs. Dan behouden ze hun oppervlak.  En voor de duidelijkheid. Ook de rode auto krijgt nu kleinere ramen dan gepland door deze kleur keuze fout. Gebruik daar dus ook donkergrijs.

De volgende stappen even samengevat:


uitlijnen met Rood

vullen met rood, zwart en donkergrijs. de deurknoppen maak je door een druppeltje icing te laten vallen in de het rood. Ik heb wilton #2 gebruikt voor de wielen, had ik beter 1 voor kunnen pakken en deze icing was iets te dun. ook hier een drupje wit in laten vallen als wieldoppen. Met een tandenstoker kun je dan een patroontje trekken.
En dan de finishing details aanbrengen. Lamp, bumper en lijnen. Het ging al wat beter met het uitlijnen hier, maar het blijft nog een beetje wiebelig....Oefenen dus :)
Ow enne ik heb hem toen hij droog was nog een metallic coating gegeven met een kwastje met lusterdust (metallic morrocon velvet en licht silver van rainbow dust)....Dat vond mijn vader specifiek leuk aan de koekjes....Ze glommen zo mooi, net als zijn auto ;))
Al met al een heftig project, inclusief een compleet overhoop gehaalde keuken, maar wat een hoop lesjes. Ik kan blijven vertellen...

Ik heb deze week ook nog wat geëxperimenteerd met bloemetjes, maar dat is voor een volgende post! Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en geïnspireerd raken om zelf aan de slag te gaan. Echte mannen koekjes dit!
Wat wordt jouw volgende project? Heb je alles? Weet je al hoe je het gaat aanpakken? Kan ik meedenken? Post het hieronder!